Zwerm Melden

Heb je een bijenzwerm gezien op Walcheren en wil je een zogenaamde zwermmelding doen? Lees dan even verder, wij leggen je graag uit wat je kunt doen.

Neem contact met ons op!

Je kunt ons op één van de onderstaande nummers bereiken. Een appje sturen mag ook, dan graag met een fotootje van de zwerm.

Onze zwerm experts:

Tijne Vluggen (Gapinge): 06-10213144

Christiaan Bouwman (Vlissingen): 06-22389084

Michel de Bruijn (Vlissingen): 06-28358177

Gabriele Kohl (Veere): 06-45923009

Miranda de Graag (Oostkapelle): 06-27386101

Blijf rustig en houdt afstand

Een grote zwerm bijen kan er imposant uitzien. Een enorme wolk bijen die een enorm kabaal maken. Maar bijen zijn zeker geen agressieve dieren en zolang je niet te dichtbij komt en rustig blijft is er ècht niks aan de hand. Voor imkers zijn bijenzwermen zelfs goed nieuws! Wij zien jouw zwermmelding dan ook graag tegemoet.

Wij vragen je dan ook contact op te nemen met één van onze imkers, die je verder kunnen helpen en er voor zorgen dat de zwerm ‘geschept’ wordt.

Waarom zwermen bijen?

Ongeveer vanaf mei tot juli verlaten grote groepen bijen met een koningin hun oude onderkomen en gaan op zoek naar een nieuwe woonplaats. Terwijl verkenners de omgeving afspeuren, wachten de overige bijen in een grote klomp aan bijvoorbeeld een tak of een dakrand.

Imkers van Imkersvereniging Walcheren doen hun best deze zwerm bij jou op te halen en te zorgen voor een nieuw onderkomen voor de bijen. Je kunt de imkers ook helpen door bij de melding foto of een filmpje door te sturen van de zwerm. Meestal komen de imkers de zwerm overdag ‘scheppen’ en ‘s-avonds ophalen.

Bijenzwerm op Walcheren

Woon je in een van de onderstaande plaatsen en heb je een bijenzwerm gespot? Neem gerust contact met ons op, graag zelfs!

Aagtekerke, Arnemuiden, Biggekerke, Boudewijnskerke, Brigdamme, Buttinge, Colijnsplaat, Dishoek, Domburg, Gapinge, Geersdijk, Geldtienden, Grijpskerke, Groot-Abeele, Groot-Valkenisse, Hoogelande, Kamperland, Kortgene, Klein-Valkenisse, Kleverskerke, Koudekerke, Krommenhoeke, Mariekerke, Meliskerke, Middelburg, Molembaix, Molenperk, Nieuw- en Sint Joosland, Nieuw-Abeele, Oostkapelle, Oost-Souburg, Oudedorp, Pitteperk, Poppendamme, Ritthem, Schellach, Serooskerke, Sint Jan ten Heere, Sint Janskerke, Sint Laurens, Snabbeldorp, Veere, Vlissingen, Vrouwenpolder, Werendijke, Westkapelle, West-Souburg, Wissenkerke en Zoutelande.